Een DSG transmissie is opgebouwd uit 3 delen:
- Een dubbele koppeling
- De mechatronica
- Het tandwiel gedeelte
Naargelang van het type DSG transmissie wordt steeds gekozen voor de meest prijsgunstige herstelmethode.
DE DUBBELE KOPPELING
Het bliksemsnel schakelen tussen de versnellingen wordt gerealiseerd door een dubbele koppeling. Net zoals bij een klassieke transmissie zijn deze koppelingen onderhevig aan slijtage.
TransTechnics beschikt over de juiste tools en kennis voor het vervangen van deze dubbele koppeling dit volgens de voorschriften van de constructeur. Zowel de uitvoering met dubbele droge koppelingsplaten als de uitvoering met meervoudige natte koppelingsschijven kunnen door TransTechnics worden vervangen.
Een diagnose van de koppelingen (inclusief resterende voeringsdikte) wordt uitgevoerd via EOBD, een demontage van de transmissie is niet nodig.
Alvorens natte koppelingsschijven worden vervangen, is het aangewezen eerst de transmissie te spoelen zo vermijdt men vervuiling van de nieuwe koppeling door achterblijvende oude olie.
DE MECHATRONICA
De mechatronica (mechanisch kleppenblok + elektronische regeleenheid) is het brein van de transmissie. De info van de CAN bus wordt door de elektronische regeleenheid gebruikt om de juiste versnelling en het correcte schakelmoment te bepalen. De kleppenblok stuurt hydraulisch de schakelvorken en de bijhorende koppeling aan.
De meest voorkomende klachten i.v.m. de mechatronica zijn het gevolg van een defecte solenoïde of aan het falen van de pomp of de elektromotor. Een 0AM transmissie beschikt over solenoïde groepen welke bij een standaard revisie allemaal tegelijk vervangen worden samen met de elektromotor en de hydraulische pomp. Bij andere DSG varianten (02E / AL500 / AL 501) hebben de individuele solenoïdes elk hun specifieke vorm en bouw waardoor deze elk afzonderlijk kunnen vervangen worden met als gevolg een verlaagde herstel kost.
De kleppenblok wordt bij iedere herstelling gereinigd en een goedwerkende elektronische regeleenheid wordt hergebruikt. Deze herstelmethode garandeert opnieuw een 100% werkende transmissie aan een lage kostprijs.
HET TANDWIELGEDEELTE
Elk type DSG transmissie is opgebouwd uit twee aparte deeltransmissies ondergebracht in één behuizing. Er zijn steeds twee versnellingen tegelijk ingeschakeld, één van elke deeltransmissie. Het schakelen zonder krachtonderbreking wordt gerealiseerd door het razendsnel bedienen van de koppelingen.
Een mechanisch probleem van het tandwielgedeelte kan de oorzaak zijn van de elektronische noodloopwerking van de transmissie.
Spaanders (lager slijtage) zetten zich af op de magneten van de verschillende schakelvorken. De goede werking van de versnellingspositiesensor wordt hierdoor verstoord. De mechatronica gaat in noodloop waardoor één van de twee deeltransmissies wordt uitgeschakeld. In sommige gevallen leidt dit tot een volledige uitval van de transmissie.
Veel voorkomende foutmeldingen zijn:
- P0700 –> P0709 : Sensor keuzehendelstand (F125);
- P070A – >P0714: Temperatuur en niveau sensoren (G93 – G510);
- P0715 – >P0728: Toerental en snelheid sensoren (G182- G194 – G195);
- P0750 – >P07B1: Solenoides ( N88 – N89 – N90 –N91 – N92 – N110 – N215 – N216 – N217 – N 218 – N233 – N371);
- P0800 – P081E: Koppelingen.
Na demontage, inspectie en reiniging van alle interne onderdelen wordt het tandwielgedeelte voorzien van nieuwe lagers en dichtingen.